List Episkopatu Polski
na temat przykazań kościelnych
Drodzy Bracia i Siostry!
Pierwszą Niedzielą Adwentu rozpoczynamy nowy rok liturgiczny. „Okres
Adwentu ma podwójny charakter. Jest okresem przygotowania do uroczystości
Narodzenia Pańskiego, przez którą wspominamy pierwsze przyjście Syna
Bożego do ludzi. Równocześnie jest okresem, w którym przez wspomnienie
pierwszego przyjścia Chrystusa kieruje się dusze ku oczekiwaniu Jego
powtórnego przyjścia na końcu czasów. Z obu tych względów Adwent jest
okresem pobożnego i radosnego oczekiwania” (Ogólne normy roku
liturgicznego i kalendarza nr 39).
W Ewangelii Chrystus Pan wzywa swych uczniów do modlitwy i czuwania.
Świętowanie jest czasem szczególnej modlitwy Jego uczniów, a
przestrzeganie dni i okresów pokuty wyrazem ich czuwania.
1. Świętowanie
Adwentem zaczynamy kolejny rok świętowania misterium Chrystusa.
Autentyczna wiara domaga się wyznawania, manifestowania, a to wyraża się w
obchodzeniu świąt. Święta chrześcijańskie są duchowym odnowieniem historii
Jezusa Chrystusa w Jego wyznawcach. Przypominają one wiernym wydarzenia
historii zbawienia i przez to mają się oni stawać bardziej podobnymi do
Chrystusa, mają bardziej podobać się Bogu, mają być lepszymi i
świętszymi.
Konstytucja o liturgii świętej Soboru Watykańskiego II uchwalona
przed 40 laty podkreśla: „Święta Matka Kościół uważa za swój obowiązek
uroczyście celebrować zbawcze dzieło swego Boskiego Oblubieńca przez
uświęcone wspominanie w określone dni całego roku. Każdego tygodnia
Kościół obchodzi pamiątkę zmartwychwstania Pańskiego w dniu, który nazwał
Pańskim, a raz do roku zmartwychwstanie razem z Jego błogosławioną męką
czci w największą uroczystość Paschy” (KL 102). Dokument ten mówi także o
obchodzeniu innych świąt.
Wyznawcy Chrystusa od początku gromadzą się w niedzielę na cotygodniowe
świętowanie zmartwychwstania Pańskiego. Jest to ich najstarszy dzień
świąteczny. Jedną z niedziel obchodzą jako Wielkanoc, czyli doroczne
świętowanie Paschy Chrystusa. Poza dniami upamiętniającymi
zmartwychwstanie Pańskie wierni obchodzą takie uroczystości, jak Boże
Narodzenie, Objawienie Pańskie, Wniebowstąpienie Pańskie, Boże Ciało, a
także święta ku czci Matki Bożej i ku czci Świętych. Zróżnicowana sytuacja
życia religijnego i liturgicznego w poszczególnych krajach, a także w
życiu całego Kościoła prowadziła do zmiany rangi pewnych świąt.
2. Elementy chrześcijańskiego świętowania
Austriacki liturgista pisał przed laty: „Jak o ołtarzu można
powiedzieć, że jest on kawałkiem ziemi, który zwraca się ku niebu, tak o
święcie można powiedzieć, że jest to odcinek czasu, który spotyka się z
wiecznością” (Josef Andreas Jungmann). Przy obchodzeniu święta ustają
wysiłek, praca, a człowiek ma czas dla Boga oraz dla siebie. Oznakami
święta są świąteczne szaty, zabawa, muzyka i śpiew. Niestety bardzo często
dzisiejszy człowiek, jak ostrzega Ojciec Święty Jan Paweł II w adhortacji
Kościół w Europie, nawet jeśli się odświętnie ubierze, już nie
potrafi świętować. Starajmy się właściwie przeżywać nasze święta,
obchodźmy je we wspólnocie rodzinnej i parafialnej.
Wierni od wieków wyróżniali wśród dni liturgicznych takie, które
obchodzone były nie tylko w kościele, ale także poza nim. Te dni nazwano
świętami nakazanymi i były one dniami wolnymi od pracy. Głównymi
elementami każdego święta nakazanego były i są udział w Eucharystii oraz
powstrzymanie się od prac niekoniecznych. Przypomniał to papież Jan Paweł
II w liście apostolskim Dies Domini w 1998 r. i w encyklice
Ecclesia de Eucharistia ogłoszonej w Wielki Czwartek tego roku.
3. Przepisy Kościoła dotyczące świętowania
W sprawie obchodów roku liturgicznego i w sprawie świąt nakazanych
Kościół nauczający wydał szereg zarządzeń. Skrótowo są one zebrane w
pięciu przykazaniach kościelnych. Aktualna ich wersja zatwierdzona dla
Polski przez Kongregację Nauki Wiary ma następujące brzmienie:
1. W niedzielę i święta nakazane uczestniczyć we Mszy świętej i
powstrzymać się od prac niekoniecznych.
2. Przynajmniej raz w roku przystąpić do sakramentu pokuty.
3. Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym, przyjąć Komunię
Świętą.
4. Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a
w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach.
5. Troszczyć się o potrzeby wspólnoty Kościoła.
Pierwsze przykazanie kościelne mówi o świętach nakazanych. W ciągu
wieków zmieniała się ich liczba. Wierni w różnych krajach obchodzą ich
mniej lub więcej. W niektórych krajach pewne święta zostały za zgodą
Stolicy Apostolskiej przeniesione na niedzielę. W Polsce w okresie
komunizmu niektóre święta nakazane stały się dniami pracy. Mówiło się o
tak zwanych świętach zniesionych. Powodowało to u wiernych wątpliwości
sumienia, a praca w te dni niejednokrotnie wręcz uniemożliwiała
świętowanie wielkich wydarzeń zbawczych. Dlatego Biskupi polscy kierując
się przepisami liturgicznymi Kościoła i mając na uwadze dobro duchowe
wiernych postanowili prosić Stolicę Apostolską o przeniesienie
uroczystości Wniebowstąpienia Pańskiego na 7. niedzielę Wielkanocy oraz o
to, by ze względu na dni robocze świętami nakazanymi nie były w Polsce:
uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najśw. Maryi Panny, uroczystość
świętego Józefa oraz uroczystość świętych Apostołów Piotra i Pawła.
Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów w dniu 4 marca 2003
r. wydała dla Polski dekret pozwalający na wspomniane zmiany, zaś Zebranie
Plenarne Konferencji Episkopatu Polski w dniu 12 marca 2003 r.
postanowiło, by te zmiany obowiązywały od 30. listopada tego roku. Jedynym
świętem nakazanym obchodzonym w dniu pracy pozostaje uroczystość
Objawienia Pańskiego (Trzech Króli). Biskupi wyrażają nadzieję, że
nadejdzie taki czas, kiedy to ważne święto stanie się dniem wolnym od
pracy.
Po uwzględnieniu omówionych zmian, świętami nakazanymi w Polsce poza
niedzielami są: uroczystość Narodzenia Pańskiego (25 grudnia); uroczystość
Świętej Bożej Rodzicielki (1 stycznia); uroczystość Objawienia Pańskiego
(6 stycznia); uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa (Boże
Ciało); uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (15 sierpnia) i
uroczystość Wszystkich Świętych (1 listopada).
Chociaż takie uroczystości i święta, jak: Niepokalane Poczęcie,
świętego Józefa, świętych Apostołów Piotra i Pawła, Matki Bożej
Gromnicznej, Poniedziałek Wielkanocny, święto Najświętszej Maryi Panny,
Matki Kościoła (poniedziałek do Zesłaniu Ducha Świętego), świętego
Szczepana, nie są świętami nakazanymi, to jednak zachęcamy wiernych, by
zgodnie z wieloletnią tradycją brali wtedy udział w liturgii. Księży zaś,
którzy w te dni nie mają obowiązku aplikacji Mszy za parafian, prosimy, by
przez dogodny porządek nabożeństw, ułatwiali parafianom udział w
Eucharystii.
Zachęcamy także wiernych do pełnego udziału w Eucharystii przez
przyjęcie Komunii świętej. Drugie i trzecie przykazanie kościelne mówią o
minimum życia sakramentalnego katolików, jakimi są spowiedź raz w roku i
Komunia św. w okresie wielkanocnym.
4. Dni i okresy pokuty
Z obchodem roku liturgicznego związane są dni i okresy pokuty, o
których mówi czwarte przykazanie kościelne. Kodeks prawa kanonicznego
z 1983 r. postanawia: „Wszyscy wierni, każdy na swój sposób,
obowiązani są na podstawie prawa Bożego czynić pokutę. Żeby jednak wszyscy
przez jakieś wspólne zachowanie pokuty złączyli się między sobą, zostają
nakazane dni pokuty, w które wierni powinni modlić się w sposób
szczególny, wykonywać uczynki pobożności i miłości, podejmować akty
umartwienia siebie przez wierniejsze wypełnianie własnych obowiązków,
zwłaszcza zaś zachowywać post i wstrzemięźliwość, zgodnie z
postanowieniami zamieszczonych poniżej kanonów” (kan. 1249). Ten sam
kodeks stwierdza: „W Kościele powszechnym dniami i okresami pokutnymi są
poszczególne piątki całego roku i czas wielkiego postu” (kan. 1250).
Według kan. 1251 „Wstrzemięźliwość od spożywania mięsa lub innych
pokarmów, zgodnie z zarządzeniem Konferencji Episkopatu, należy zachowywać
we wszystkie piątki całego roku, chyba że w danym dniu przypada jakaś
uroczystość. Natomiast wstrzemięźliwość i post obowiązują w środę
popielcową oraz w piątek Męki i Śmierci Pana naszego Jezusa Chrystusa”.
Zachęcamy też, zgodnie z postanowieniem II Polskiego Synodu Plenarnego, do
zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych w wigilię Bożego
Narodzenia, ze względu na wyjątkowy charakter tego dnia w Polsce.
Przypominamy też, że wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych obowiązuje
wszystkich, którzy ukończyli 14 rok życia. Post, czyli jeden posiłek do
syta w ciągu dnia, obowiązuje wszystkich między 18 i 60 rokiem życia.
Niemożliwość zachowania wstrzemięźliwości w piątek domaga się od katolika
podjęcia innych form pokuty. Powstrzymywanie się od zabaw obowiązuje we
wszystkie piątki i w czasie wielkiego postu. Przypominamy w ten sposób
wszystkim uczestnikom zabaw oraz tym, którzy je organizują, by uszanowali
dni pokuty, a zwłaszcza czas Wielkiego Postu.
Piąte przykazanie kościelne przypomina, by troszczyć się o potrzeby
wspólnoty Kościoła. Dziękujemy wiernym za zrozumienie tych potrzeb i za
ofiary składane na potrzeby Kościoła.
Wyjaśniając obecne stanowisko w sprawie przykazań kościelnych mamy
nadzieję, że przyczyni się to do większej przejrzystości, a w konsekwencji
do kształtowania spokoju sumienia, który niejednokrotnie zakłócały pytania
o przyczynę usprawiedliwiającą nieobecność na Eucharystii w dni, w które
obowiązuje praca zawodowa. Niech te zmiany zmobilizują naszą wiarę, która
pozwoli nam na kształtowanie pogłębionego życia religijnego i budowanie
lepszej przyszłości oraz przeżywanie świąt chrześcijańskich w duchu
prawdziwej, głębokiej radości.
Na przeżywanie tajemnic Chrystusa w nowym roku liturgicznym, w którym
mamy starać się lepiej naśladować naszego Zbawiciela, z serca wszystkim
błogosławimy.
Kardynałowie, Arcybiskupi i Biskupi zgromadzeni na 324. Zebraniu
Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie
Warszawa, dnia 21 października 2003 r. |